Historie motocyklu Honda Transalp
Honda Transalp patří k legendám cestovních endur. Honda uvedla na trh po několika letech nového Transalpa 750. Jaká byla historie těchto motocyklů?
Honda vyrábí cestovní endura již dlouho. V 80. letech byla Honda velkým hráčem, ale jiným způsobem než BMW.
Před Transalpem jsme již viděli několik motocyklů vhodných pro cestování po silnici i v terénu: BMW R 80 G/S, Yamaha XT600Z Ténéré a různé další motocykly. V té době bylo dobrodružné cestování spíše okrajovým segmentem. Mnoho jezdců si upravovalo sériové motocykly. Pořídilo si trailové kolo a přidalo doplňky, aby z něj udělali motorku vhodnou i na delší cestování.
Právě v tomto prostředí Honda poprvé uvedla na trh Transalp, kolo s terénními ambicemi, ale také s dobrým chováním na silnici. Ne příliš těžké, ne příliš lehké; ta správná rovnováha na spoustu času v sedle jak na dálnicích, tak na polních a kamenitých cestách. Tehdejší PR společnosti Honda nazval Transalp „novým konceptem cestovního kola“.
Dnes jsou cestovní endura v módě a je jich dokonce velmi široký výběr s 21palcovými předními pneumatikami. Stačí se podívat do sekce „alternativy“.
Porovnávací tabulka jednotlivých generací
Generace | Transalp XL600V (Gen 1) | Transalp 650V (Gen 2) | Transalp XL700V (Gen 3) | Transalp XL750 (Gen 4) |
---|---|---|---|---|
rok výroby | 1986-1999 | 2000-2007 | 2008-2012 | 2023+ |
Motor | V-twin SOHC | V-twin SOHC | V-twin | Paralelní dvouválec, klika 270 stupňů |
Objem | 583 | 647 | 680 | 755 |
Vrtání / zdvih (mm) | 75/66 | 79/66 | 81/66 | 87 / 63,5 |
Příprava paliva | 1986-1995: 32mm CV Mikuni karburátory. 1996-1999: 34 mm | Karburátory | PGM-FI | PGM-FI |
Výkon | 37 kW / 50 k při 8000 ot./min | 39 kW / 52 k při 7500 ot./min | 44 kW / 59 k při 7750 ot./min | 67,5 kW / 92 k při 9500 ot./min |
Točivý moment | 53 Nm / 39 ft-lb při 6000 ot./min | 54 Nm / 41 ft-lb při 5500 ot./min | 60 Nm / 44 ft-lb při 6000 ot./min | 75 Nm / 55 ft-lb při 7250 ot./min |
Přední odpružení | Vidlice 41 mm, zdvih 200 mm | Vidlice 41 mm, zdvih 220 mm | Vidlice 41 mm, zdvih 177 mm | Showa 43mm SFF-CA, zdvih 200mm, předpětí nastavitelné |
Zadní odpružení | Monoshock, zdvih 187 mm, nastavitelné předpětí (závitový límec) | Pro-link, zdvih 172 mm | Pro-link, nastavitelné kompresní tlumení, zdvih 173 mm | Pro-link, tlumič Showa monoshock, zdvih 190 mm, nastavitelné předpětí |
Přední brzda | 1986-1996: Jeden 276mm kotouč, 2-pístkový třmen 1997-1999: 2 x 256 mm, 2-pístkový třmen | 2 x 256 mm, 2-pístkové třmeny | 2 x 256 mm kotouče, 3-pístkové třmeny (ABS) | 2 x 256mm kotouče, 2-pístkové třmeny |
Rozměry kol (přední, zadní) | 90/90-21 130/80-17 | 90/90-21 120/90-17 | 100/90-19 130/80-17 | 90/90-21 150/70-18 |
Pomůcky pro jízdu | Žádný | Žádný | ABS | ABS, TC, jízdní režimy |
Pohotovostní hmotnost | ~205 kg | 212 kg | 219 kg | 208 kg |
První generace Transalp 600V (1986-1999)
Honda představila první Transalp v roce 1986 s V-twin motorem o objemu 583 ccm. V roce 1991 Honda vyměnila zadní buben za kotoučovou brzdu. Poté revidovala vzhled Transalpu pro rok 1994 a dala mu modernější kapotáž. A v roce 1997 přidali druhou kotoučovou brzdu na přední kolo.
Transalp se stal velmi populárním v Evropě a stále můžete vidět hodně motocyklů této generace na silnicích. Jsou pohodlné a dostatečně výkonné. Pokud hledáte motocykl, který by zvládl rozmanitý terén, byl spolehlivý jako skála a stále zábavný a cool, Honda Transalp první generace by mohla být dobrá volba.
Druhá generace Transalp XL650V (2000-2007)
Honda vydala druhou generaci Transalpa v roce 2000 s 647 ccm V-twin motorem s větším vrtáním a faceliftevaným vzhledem. Transalp XL650V je stejně technicky řešený jako první generace – jednoduché kolo pro všechno s dostatečně výkonným motorem, ale ne ohromně výkonným. Přední 21″ kolo zustalo naštěstí zachováno.
Třetí generace Transalp 700V (2008-2012)
Honda v podstatě udělala z XL700V konkurenta pro Suzuki V-Strom. Zvýšili objem motoru, dala mu ABS a zmenšili velikost přední pneumatiky z 21 palců na 19 palců, čímž transalpa zařadila více na silniční cestování. Honda také dala Transalpu motor se vstřikováním paliva, což je vítanější změna, pokud jste se někdy museli potýkat s netěsnými nebo zašpiněnými karburátory.
Honda každopádně pár let prodávala upravený Transalp, ale kvůli špatným prodejům ho ukončila. Je to skvělá motorka, která zvládne všechno – jen není určená pro cestování mimo silnice jako ta, která přišla před ní (nebo po ní).
Honda XL750 Transalp čtvrté generace (2023-??)
Honda oznámila nejnovější model XL750 Transalp pro modelový rok 2023 na EICMA 2022. Tento model soutěží s celou škálou dobrodružných kol střední váhy, včetně Yamahy Ténéré 700, KTM 890 Adventure R a Aprilií Tuareg 660, které berou trh útokem.
Je zajímavé, že nový model Transalp nemá na konci svého názvu „V“. Je to jen XL750. To proto, že motor je nyní paralelní dvojče. Má však 270stupňové kliky, takže by měl být podobný jako 90stupňový V-twin a teoreticky by měl vydávat stejný zvuk.
Alternativy k novému Transalpu přímo od Hondy
Honda vyrábí mnoho adventure motocyklů, které se liší svými vlastnostmi. Zde je seznam několika motocyklů, které Honda vyrábí a které jsou do jisté míry dobrodružné:
- Honda XR650L: Stará stálice, poháněná velkým vzduchem chlazeným singlem SOHC o objemu 644 ccm, napájeným karburátorem, odpružením s dlouhým zdvihem.
- Honda CRF300L: Velmi schopný duál sport, poháněný kapalinou chlazeným jednoválcovým motorem o objemu 286 ccm, s odpružením s dlouhým zdvihem, velkým 21palcovým předním kolem a dokonce i ABS.
- Honda CB500X: Základní motocykl značky Honda pro každodenní dojíždění. Poháněný paralelním dvojválcem o objemu 471 ccm. Nezvládne složitý terén, ale lze trochu poladit. Honda jej v roce 2019 aktualizovala, aby získala 19palcové přední kolo, ale stále je to spíše každodenní kolo než off-road.
- Honda NC750X: Další motocykl s cestovnímy předpoklady, poháněný paralelním dvouválcem s objemem 745 ccm a s volitelným DCT. Má tuny úložného prostoru. Přední kolo je 17palcové orientované na silnici.
- Honda XL750 Transalp: Náš hrdina!
- Honda CRF1100L: Dobrodruh s velkým dvouválcem o objemu 1084 ccm, předním 21 palcovým kolem a nabídkou cestovních doplňků.
Všechny motocykly, které jsem zmínil, jsou velmi schopné a mohou tě dostat kamkoli. Nicméně, každý z nich má své vlastní výhody a nevýhody.
CRF300L je velmi schopné cestovní enduro, poháněný kapalinou chlazeným jednoválcovým motorem o objemu 286 ccm, s odpružením s dlouhým zdvihem, velkým 21palcovým předním kolem a dokonce i ABS. Přestože je menší, může snadno překročit rychlostní limit a je vhodný pro off-road jízdu. Svojí váhou je ideální pro jízdu v terénu, na silnici je výkon trochu znát a o dálnici už ani nemluvím.
Na druhé straně spektra je Africa Twin. Má tempomat, ABS a kontrolu trakce! Nejnovější verze mají dokonce integraci Apple Carplay a Android Auto. A jako doplněk si k němu můžete pořídit snad vše. Je to však těžší motocykl, takže je relativně těžké pilotovat mezi stromy přes velké kameny a hůř se zvedá pokud ho položíte.